Informacje dla dekarza, cieśli, blacharza, architekta, projektanta, konserwatora i inwestora. Błędy, usterki, wilgoć i zacieki. Budowa, remonty i naprawy. Dachy płaskie, zielone i skośne. Dachówki, blachodachówki, łupek, gont, folie, papy, blachy. Konstrukcje, materiały, wykonawstwo. Więźba dachowa, drewno i prefabrykaty. Kominy i obróbki. Okna dachowe. Narzędzia i urządzenia. Izolacje i wentylacja. Informacje dla dekarza, cieśli, blacharza, architekta, projektanta, konserwatora i inwestora. Błędy, usterki, wilgoć i zacieki. Budowa, remonty i naprawy. Dachy płaskie, zielone i skośne. Dachówki, blachodachówki, łupek, gont, folie, papy, blachy. Konstrukcje, materiały, wykonawstwo. Więźba dachowa, drewno i prefabrykaty. Kominy i obróbki. Okna dachowe. Narzędzia i urządzenia. Izolacje i wentylacja.
Informacje dla dekarza, cieśli, blacharza, architekta, projektanta, konserwatora i inwestora. Błędy, usterki, wilgoć i zacieki. Budowa, remonty i naprawy. Dachy płaskie, zielone i skośne. Dachówki, blachodachówki, łupek, gont, folie, papy, blachy. Konstrukcje, materiały, wykonawstwo. Więźba dachowa, drewno i prefabrykaty. Kominy i obróbki. Okna dachowe. Narzędzia i urządzenia. Izolacje i wentylacja.

Dachówka Mondo 15 na dachu dworca w Gdańsku

Ocena: 4.97619
5128

Największa inwestycja konserwatorska 2020 roku weszła w fazę wymiany pokrycia dachu. Dworzec PKP Gdańsk Główny pokryty zostanie dachówką ceramiczną Mondo 15 marki Bogen, której dystrybutorem w Polsce jest firma Dachy Bawarii. 

 

Fot. Dachy dworca zdobią już kolorowe dachówki marsylki w wyszukanych odcieniach

Mimo mrozu trwają prace na dachu. Połać holu głównego jest już prawie skończona, a w kolejnych dniach zamontowane zostaną gąsiory z ozdobnikami i instalacją odgromową. Kontynuowane są także prace nad odtworzeniem dachów bocznych z użyciem konstrukcji stalowych. 

 

Fot. Remontowany dworzec PKP Gdańsk Główny – widok ogólny

Budynek nie miał szczęścia do remontów, w wyniku których stan jego dachu daleko odbiegał od pierwotnych zamierzeń projektowych. Od lat 90-tych pokryty był czerwoną karpiówką, która mocno się zabrudziła. 

 

Fot. Dach dworca przed remontem

Teraz, po wielu latach, obiekt pokryty zostanie zgodnie z pierwotnymi założeniami drobną marsylką, która jest układana z kolorowymi ornamentami. Marsylka Mondo 15 o zużyciu 15 szt./m2 w trzech kolorach będzie zdobić i ochraniać wszystkie dachy budynków tego pięknego dworca. 

 

Fot. Gdański dworzec kolejowy w roku 1904

Projekt pokrycia dachu zabytkowego dworca wchodzi w życie po czterech latach współpracy dostawcy dachówki Mondo 15 z biurem projektowym PKP oraz z konserwatorami zabytków. Dachówka marki Bogen trafiła wcześniej również na dach pałacu w Łańcucie (marsylka cieniowana Staromiejska) oraz na dach kościoła św. Andrzeja w Krakowie (karpiówka przypalana i cieniowana). 

 

Fot. Wizualizacja projektu modernizacji dworca i jego dachów

W przypadku dworca PKP w Gdańsku producent mógł pokazać swoje ogromne możliwości w zakresie kolorystyki. W tym projekcie rewitalizacji zawarto np. wymaganie, aby dachówka żółta była „stonowana, bardziej cytrynowa niż pomarańczowa, ale z małym nasyceniem koloru i bez połysku”, natomiast wymagania co do dachówki zielonej były następujące: „w kolorze dojrzałej oliwki z lekkim odcieniem żółci z niewielkim nasyceniem koloru”. 

 

Fot. Stojaki wzorcowe z dachówką marki Bogen pokazują możliwości kolorystyczne producenta

Wracając do założeń projektowych z roku 1900 i do oryginalnego wyglądu dworca, modernizacja obiektu przypomni, jak piękne dachy miał przedwojenny Gdańsk, gdy dworzec był wizytówką miasta. 

 

 

Opracowanie redakcyjne: Barbara Kotula

na podstawie materiałów firmy Dachy Bawarii i marki Bogen

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: