Obróbki komina z użyciem miękkiego cynku RHEINZINK

Ocena: 0
2131
Do wykonania obróbek przy kominach, ścianach czy lukarnach, do dachów dachówkowych lub łupkowych wymagany jest materiał o odpowiedniej plastyczności, a przede wszystkim trwałości. RHEINZINK posiada takie rozwiązanie: jest to miękki cynk.

Miękki cynk „gładki” i „karbowany”

Miękki cynk umożliwia wykonanie estetycznych połączeń metodą felcowania lub w technice miękkiego lutowania. Materiał jest dostępny w długościach gotowych do użycia w wersji „gładkiej” lub „karbowanej” i jest produktem przyjaznym dla środowiska,  przetwarzalnym ponownie w 100 %.

Dzięki wyjątkowej plastyczności miękkiego cynku RHEINZINK® wykonanie trwałych obróbek jest teraz niezwykle łatwe.

Z „gładkiej” wersji miękkiego cynku możliwe jest wykonanie kołnierzy dostosowanych do różnych spadków i geometrii dachów dachówkowych lub łupkowych. Dostosowując się do kształtu dachówki, obróbki sięgają jej najwyższego punktu zapewniając optymalne odprowadzenie wody.

„Karbowana” wersja miękkiego cynku RHEINZINK® jest używana do wykonania dolnego połączenia obróbki komina z dachówką. Ten fałdowany element umożliwia precyzyjne wykonanie obróbki na każdym dachu.

Poniżej opisano cztery warianty wykonania obróbki komina.

Dzięki naturalnie powstającej patynie miękki cynk RHEINZINK® pozostaje odporny na korozję i zachowuje swoje właściwości przez bardzo długi okres czasu, bez konieczności konserwacji. Co więcej, w oparciu o badania Rady Niemieckiego Instytutu Budownictwa i Środowiska (Institut Bauen und Umwelt e.V.) RHEINZINK® został uznany za materiał ekologiczny w całym cyklu eksploatacji.
Dlatego jest zalecany jako trwały i estetyczny materiał dla współczesnego budownictwa.

Niniejsza publikacja stanowi tylko wycinek kilku możliwości wykonania trwałych obróbek przy kominie, brzegów dachu czy przebić z wykorzystaniem miękkiego cynku RHEINZINK®. Pełna wersja instrukcji znajduje się na stronie internetowej producenta oraz jest wysyłana do wykonawców na CD/DVD po wypełnieniu formularza lub po zgłoszeniu telefonicznym pod nr 0-22/789 91 91. Zagadnienia związane z miękkim cynkiem będą poruszane przez firmę RHEINZINK® także na organizowanych w okresie zimowym szkoleniach i warsztatach dla dekarzy.

Metoda felcowania
Wykonanie detali narożnych przy kominie od strony okapu oraz kalenicy odbywa się metodą felcowania, z zastosowaniem rąbka pojedynczego i podstawowych narzędzi blacharskich.

Po odmierzeniu odpowiedniej długości pasa blachy w wersji karbowanej mocuje się go do komina za pomocą pasków, wcześniej wyciętych ze zwykłej blachy cynkowo-tytanowej. Karbowanie znacznie ułatwia dopasowywanie blachy i przyczynia się do zwiększenia szczelności całej obróbki komina.
Następnie za pomocą nożyc i szczypców formowany jest zakład na przedniej i bocznej blasze, przy czym na ostatnim kawałku bocznej blachy formowany jest zakład do podłączenia kołnierza tylnego. Do wykonania bocznej i tylnej blachy używa się gładkiej wersji miękkiego cynku, który łączy się szczypcami i ostatecznie zaklepuje plastikowym młotkiem.

Połączenie od strony okapu



Dopasowanie blachy, przygotowanie rąbka pojedynczego, wykończenie połączenia

Połączenie od strony okapu



Przygotowanie rąbka kołnierza tylnego, Zaciśnięcie rąbka, Doklepanie rąbka młotkiem plastikowym

Innym sposobem wykonania połączenia tylnego kołnierza komina (od strony kalenicy) jest możliwe przez wcześniejsze rozplanowanie arkuszy miękkiego cynku. W tym celu kołnierze boczne są wycinane, gięte i dopasowywane do kształtu fartucha, tak, aby fartuch kołnierza sięgał do najwyższego punktu kolejnej dachówki.

Korzyść: woda nie dostaje się pod blachę do konstrukcji i otrzymujemy w ten sposób trwałą obróbkę bez użycia silikonu, uszczelniaczy czy kleju.

Połączenie od strony kalenicy


Przygotowanie kołnierza, Połączenie kołnierza bocznego z fartuchem, Gotowa obróbka od strony kalenicy

Metoda lutowania
Możliwość wykonania szczelnego i wytrzymałego połączenia metodą miękkiego lutowania jest cechą charakterystyczną dla blachy RHEINZINK®. Zakład przy lutowaniu fartuchów oraz bocznych przednich kołnierzy powinien wynosić 10-15 mm – to w zupełności wystarcza, aby uzyskać wytrzymałe i pewne połączenie. Szczegółowe informacje dotyczące techniki miękkiego lutowania mozna znaleźć np. na stronie www.rheinzink.pl.


Lutowanie od strony okapu, Lutowanie od strony kalenicy, Wykończony szew lutowniczy

Metoda klejenia
Trwałość połączeń klejonych zależy przede wszystkim od staranności ich wykonania. Zakład punktów klejonych powinien wynosić ok. 15 mm. Dociskając trzonkiem młotka klej wtłacza się pomiędzy zakłady miękkiego cynku.

Fartuch oraz kołnierz boczny są delikatnie zawinięte, co skutkuje powstaniem uszczelnionego połączenia. Do klejenia używane są odpowiednie dwustronne taśmy butylowe; najlepiej w kolorze cynku. Jeśli połączenie klejone zostało wykonane prawidłowo, klej częściowo wypłynie po bokach szwu.


Użycie paska klejącego, Przygotowanie połączenia klejonego, Zawijanie fartucha kołnierza bocznego

Na podstawie materiałów
firmy RHEINZINK®


Źródło: Dachy, nr 9 (117) 2009
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: