Aluminiowe żurawie dekarskie

Ocena: 3.6
5138

Maszyny od lat ułatwiają ludziom pracę. Automatyzują procesy, zmniejszają obciążenia oraz przyspieszają działania. Bezpieczny i ekonomiczny transport odgrywa ważną rolę także na placach budowy. Firma Böcker Maschinenwerke od ponad 50 lat projektuje i produkuje urządzenia do transportu pionowego. W 1989 r. Böcker jako pierwszy producent zaprezentował lekkie żurawie dekarskie z aluminium. Od 25 lat technologia ta nie tylko służy dekarzom i cieślom, ale również wyróżnia producenta spośród konkurencji.

Żuraw Böcker AK 35/3000 w akcji

Używane dawniej powszechnie przez dekarzy wciągarki dekarskie były maszynami przydatnymi, ale posiadającymi ograniczenia: przenosiły maksymalnie  300 kg ładunku na wysokość do 36 m, wymagały ludzi do obsługi, załadunku i rozładunku. A czasem na dachu liczy się każda para rąk.

Granic takich nie mają żurawie budowane w lekkich, aluminiowych wersjach: dzięki dodatkowym akcesoriom są one w stanie dostarczyć materiały dokładnie na miejsce ich montażu na dachu. W porównaniu do wciągarek żurawie mają o wiele większy zasięg i udźwig. Pozwala to na obniżenie kosztów osobowych, robocizny i czasu – żuraw sięga na drugą stronę dachu bez potrzeby przestawiania.

Aluminium zamiast stali
Do 1989 r. żurawie budowano ze stali. Ale ciężkie maszyny o dużej wydajności były za duże i za drogie dla dekarzy. Ekonomiczniejsze okazało się użycie aluminium, które w dodatku pozwoliło na zachowanie niemal takich samych możliwości wykorzystania. Mniejszy ciężar wpłynął wprawdzie na zmniejszenie maksymalnego udźwigu, ale i tak będąc w stanie unieść do 6 t ładunku na wysokość do 44 m aluminiowe żurawie odpowiadają potrzebom 90% firm dekarskich.

Za to niższa masa własna pozwoliła na montowanie dźwigów na podwoziach samochodowych, co oznacza wysoką mobilność i elastyczność użycia.

Przemyślana technika
Firma Böcker przykłada szczególną wagę do osiągów, niezawodności, żywotności i bezpieczeństwa produkowanych przez siebie aluminiowych żurawi dekarskich. Projektowane we współpracy z ich użytkownikami posiadają wiele udogodnień ułatwiających codzienną pracę. Można z nich korzystać nawet na ciasnych placach budowy, a ponieważ każdą podporę można wysuwać oddzielnie i sam dźwig zajmuje niewiele miejsca, prace można prowadzić nawet przy odbywającym się ruchu. Bezpieczeństwu sprzyja sterowanie PLC. W zależności od położenia podpór oraz zawieszonego ciężaru, układ sterowania automatycznie oblicza maksymalne dopuszczalne wychylenie wysięgnika. Dwa wzajemnie się kontrolujące obwody zabezpieczające także gwarantują bezpieczną pracę. Wszystkie funkcje żurawia wykonuje się za pośrednictwem zdalnego sterowania HBC, wspomagającego operatora klarownymi piktogramami na kolorowym wyświetlaczu.

Niezawodny i wytrzymały napęd
Żuraw jest napędzany z silnika samochodu. Ma to wiele zalet w porównaniu z niewielkimi, słabymi agregatami napędowymi: tankuje się tylko jeden silnik, ryzyko awarii jest znacznie niższe, koszty eksploatacji i serwisu są bardzo małe. Silnik samochodowy bez problemu znosi wysokie obroty i ma duże rezerwy mocy przy pracy w trybie żurawia. Oznacza to, że w każdym momencie można jednocześnie podnosić maksymalny ciężar i wykonywać inne funkcje dźwigu.

Ciągłe aluminiowe profile ze specjalnego stopu wytrzymują bardzo duże obciążenia i są łatwe w konserwacji, bo nie trzeba kontrolować spawów. Z tego powodu Böcker udziela do 10 lat gwarancji na cały system masztowy. Przemyślnie zaprojektowany system sterowania i hydrauliki masztów pozwala na precyzyjne wsuwanie i wysuwanie segmentów także pod obciążeniem i nawet przy ich poziomych ustawieniach.

Niewielki, ale wydajny
Do czołowych modeli wśród aluminiowych żurawi dekarskich należy AK 35/3000. Przy maksymalnej masie własnej wynoszącej 7,49 t (zależnie od typu samochodu-nośnika) maszyna ma maksymalny udźwig na poziomie 3 t. Relatywnie mała masa zapewnia bardzo komfortową jazdę i jednocześnie niezwykle duży zasięg boczny.

Połączenia aluminium ze specjalnymi stopami stali Böcker wykorzystuje także w produkcji wydajnych żurawi na przyczepach, które można holować za samochodem ciężarowym. Np. ważący 3,5 t model AHK 34/1800 posiada wysięgnik o długości 34 m, boczny wysięg do 27 m i maksymalny udźwig 1,8 t. Jest to więc interesująca alternatywa do żurawia samochodowego dla mniejszych firm wykonawczych.

Serwis wszystkich produktów marki Böcker w Polsce zapewnia przeszkolony i certyfikowany partner PPHU Rako z siedzibą w miejscowości Ligota Prószkowska (woj. opolskie).
 
Na podstawie materiałów firmy Rako

Źródło: Dachy, nr 3 (183) 2015

 

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

Artykuły ekspertów

- Reklama -

Polecane firmy

Dachy - krok po kroku

Polecamy