W krainie łupka

Ocena: 0
1973
Hiszpania jest największym producentem łupka na świecie. Największe stowarzyszenie producentów łupka wespół z hiszpańską izbą handlową i biurem radcy handlowego ambasady hiszpańskiej w Polsce rozpoczęło kampanię marketingową mającą na celu rozpropagowanie wiedzy na temat zastosowań łupka w architekturze oraz zachęcenie polskiego biznesu możliwościami współpracy z producentami i firmami dystrybucyjnymi tego szlachetnego i uznawanego za najbardziej trwałe pokrycia.

Kopalnia odkrywkowa – ta metodą wydobywa się największe ilości łupka


Na zlecenie ww. instytucji, po kilkumiesięcznej selekcji dokonanej przez biuro radcy handlowego wytypowano delegację najbardziej znanych biur architektonicznych oraz reprezentanta dekarzy łupkowych w osobie Pana Jerzego Romanowa – Prezesa Polskiej Federacji Dekarzy, Blacharzy i Cieśli. Przedsięwzięcie przygotowano z wielkim rozmachem. W programie znalazły się wizyty w kopalniach firm producenckich, firmach dystrybucyjnych, laboratoriach badawczych, największej hiszpańskiej szkole dekarstwa łupkowego.

W laboratoriach…
Tylko ok. kilku procent wydobytych skał nadaje się do wyprodukowania z nich łupka nadającego się na dachy. Wysokie wymagania jakościowe dla naszego klimatu sprawiają, że na nasz rynek może trafić tylko odpowiedni jakościowo produkt. Jak ważny jest to problem przekonała, się już niejedna firma, która uległa pokusie zaniżenia lub niezbyt gruntowego przebadania surowca – efektem tego były dosłownie „rozsypujące się” dachy.

Goście z Polski odwiedzili jedno z laboratoriów, w których bada się próbki wydobytych skał pod kątem przydatności do stosowania na dachu. Jednym z podstawowych parametrów decydującym o przydatności w naszej strefie klimatycznej jest klasa mrozoodporności. Dla materiału stosowanego w Polsce parametr ten musi być najwyższy.

... i w szkole dekarskiej
Na rynku hiszpańskim oferowany jest rzadki kształt płytki, stosowany przede wszystkim na tamtejszych dachach. Zwyczajowo nazywana jest „deską klozetową”, taki ma bowiem kształt. Taka forma pozwala w tani sposób nawiązać do o wiele droższego i pracochłonniejszego tzw. dzikiego krycia.  


Wizyta w szkole dekarstwa łupkowego

Jednak najbardziej popularnym i najczęściej stosowanym kształtem (nie tylko na hiszpańskich dachach łupkowych) jest płytka prostokątna. Także na ćwiczebnych dachach w szkole dekarskiej dominuje łupek w kształcie płytki prostokątnej. Hiszpanie umiejętność wykonywania najtrudniejszych detali dachowych z gotowych (nie przycinanych na miejscu budowy) prostokątnych płytek nazywają hiszpańską szkołą krycia łupkiem. Jako ciekawostkę dodam, że w całej szkole nie znalazłem ani jednego młotka pozwalającego na cięcie łupka – takiego, do którego jesteśmy przyzwyczajeni w Polsce, czyli: mostek i młotek lewy lub prawy. Najbardziej popularnym i praktycznie jedynym hiszpańskim narzędziem do montażu łupka jest młotek z charakterystycznym szpicem do otworowania łupka i główką do wbijania gwoździ.

Hiszpania łupkiem stoi
Jak ważny dla Hiszpanów jest problem łupka, świadczyła praktycznie codzienna obecność prasy regionalnej i telewizji, a w każdym wieczornym raucie udział brali przedstawiciele lokalnej władzy samorządowej. Na zakończenie pobytu w izbie handlowej zorganizowano konferencję prasową z udziałem telewizji.


W Hiszpanii jest kilka znaczących kopalni o dużych zasobach, skąd wydobywa się łupek w podziemnych sztolniach i szybach. Zwartość tych zmetamorfizowanych skał jest tak duża, że można wydobywać łupek metodą komorową, czyli potężnych wyrobisk wysokich na kilka pięter

Gospodarze zapewniali, że jest to pierwszy krok w kampanii na rzecz łupka i biznesu z nim związanego. W Polsce rynek zdominowany jest praktycznie przez dwie znaczące światowe firmy: hiszpańską Cupa Pizarras i niemiecką Rathscheck.

W misji gospodarczej udział wzięli architekci profesjonalnie przygotowani do obsługi inwestycji łupkowych: Jolanta Marchewka (DOM Development), Jerzy Sajdak (Domy Sajdaka), Anna Bogusławska-Szulska (Pracownia Architektury Wnętrz Moduł), Jerzy Romanow (Romanow Ciesielstwo–Dekarstwo), Maciej Grabowicz (Firma Budowlana Marek Antczak), Katarzyna Ostaszewska (BeMM Architekci), Michał Wysocki (JPA-Jabłoński Pracownia Architektoniczna) , Magdalena Pasternak (PRC Architekci), Roksana Czartopolska-Betlejewska (Fort), Andrzej Fałat (Studio a.s.p.i.).
Organizatorką wyjazdu, tłumaczką i przewodniczką była Krystyna Franaszczuk z biura radcy handlowego ambasady hiszpańskiej w Polsce.


Jerzy Romanow w towarzystwie dyrektorów: największej firmy dystrybuującej hiszpański łupek i dyrektora firmy Cupa Pizarras, największego na świecie producenta łupka. Na świecie co czwarta płytka na dachu z łupka pochodzi właśnie z kopalń będących własnością tej firmy

Wszyscy byli zgodni, że w Polsce jest miejsce dla wielu jeszcze podobnych biznesów, co wynika chociażby z porównania liczby hiszpańskich i polskich firm w tej branży. Zapowiedziano kolejne wyjazdy, spotkania, jak również konferencje w Polsce.
 

Stożek pokryty łupkiem przez uczniów

© ® Redakcja
www.polskie.ciesielstwo-dekarstwo.pl


Źródło: Dachy, nr 5 (113) 2009
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: