Ten wywiad stanowi część cyklu rozmów przeprowadzonych przez Cupa Pizarras z ludźmi, którzy na co dzień związani są z łupkami naturalnymi.

Patrząc na zdjęcia towarzyszące tej rozmowie, wszyscy możemy się zgodzić, że Michael Weiß jest artystą (@incrediblewhite). Ten Niemiecki dekarz specjalizuje się w motywach ornamentalnych tworzonych z łupków naturalnych. „Nawet niewielkie elementy dekoracyjne mogą zamienić każdy dach, każdą fasadę, każdy komin w coś niepowtarzalnego”, twierdzi artysta. W pokryciach dachowych, podobnie jak w każdym innym aspekcie życia, niewielkie detale mogą zrobić wielką różnicę.
Cupa Pizarras – Pana projekty z użyciem łupków są zadziwiające. W jaki sposób zaczął Pan tworzyć swoje prace? Skąd Pan czerpie inspiracje?
Michael Weiß – Pracowałem na dachach w moim regionie od 2009 roku i dzięki moim kolegom dekarzom poznałem kreatywne projekty tworzone przy użyciu łupków, w szczególności produkcję ornamentów z łupka. Więc zmieniłem firmę i przeniosłem się do nich.
W styczniu 2016 i 2017 r. uczestniczyłem w 240-godzinnym kursie tworzenia ornamentów z łupka, od pierwszych szkiców do ostatecznego projektu i wreszcie wdrożenia przy użyciu łupków. Kursy, organizowane przez Kolońską Izbę Rzemiosła, były prowadzone pod kierownictwem Hansa-Petera Koennecke, który od 2019 r. cieszy się zasłużoną emeryturą.
Hans-Peter Koennecke jest bardzo szanowaną i inspirującą osobą w naszym rzemiośle, zarówno jeżeli chodzi o jego kursy poświęcone ornamentom jak i wkład jaki wniósł do rzemiosła. Jest znany na całym świecie, a jego albumy ze zdjęciami na Facebooku i filmy wideo na Instagramie (@dachdecker.silberruecken) są wielkim źródłem inspiracji.
Uczestniczyłem również w innych kursach jako gościnny wykładowca w Kolonii i Karlsruhe. Jako pracownik w mojej poprzedniej firmie miałem okazję sporo pracować z łupkami i tworzyć ornamenty z łupka. Wielu klientów nawet nie zdaje sobie sprawy, że ich fasady lub kominy mogą być pokryte dekoracyjnym łupkiem. Większość dekarzy oferuje klasyczny rodzaj pokrycia dachowego bez żadnych zdobień.
Nawet niewielkie elementy dekoracyjne mogą zamienić każdy dach, każdą fasadę, każdy komin w coś niepowtarzalnego a moi klienci to uwielbiają.
Najczęściej klienci mają swoje preferencje, może to być ich ulubiony zwierzak lub inny pomysł, który mogę wdrożyć przy użyciu łupków, co powoduje, że moja ostateczna praca jest nie tylko niepowtarzalna i zróżnicowana, ale również ma charakter osobisty dla moich klientów.
W styczniu 2020 r. otworzyłem własną działalność (Schiefereien.de) i specjalizuję się w kreatywnych projektach przy użyciu łupka. Moim najważniejszym celem jest, by klienci byli zadowolenie z moich rozwiązań kreatywnych a ich życzenia spełniły się w ostatecznym zdobieniu z łupka. Każdy projekt ornamentu ma swoją własną historię a ta historia inspiruje mnie w trakcie tworzenia wstępnego projektu. Zapotrzebowanie na tego rodzaju prace rośnie, co mnie bardzo cieszy.
CP – Dlaczego wybrał Pan łupek do tworzenia swoich projektów fasad?
MW – Lubię pracować z naturalnymi materiałami. Łupek nie narzuca ograniczeń w projektowaniu fasad. Daje możliwość zastosowanie wielu różnych rodzajów pokrycia na fasadzie i bardzo dobrze łączy się z innymi materiałami takimi jak drewno i metale (np. cynk lub miedź). To fascynujący materiał, który można ostrożnie przyciąć do dowolnego kształtu, którego potrzebuję do stworzenia wspaniałego projektu ornamentu lub fasady. Dodatkowo łupek zapewnia długotrwałą ochronę przed działaniem czynników atmosferycznych.
CP – W mediach społecznościowych możemy oglądać filmy poklatkowe prezentujące Pana prace, ale ile czasu w rzeczywistości zabiera taka praca? Jak wygląda cały proces?
MW – Tworzenie orła na moim filmie poklatkowym trwa mniej niż 15 minut. Każda praca rozpoczyna się od pomysłu i zlecenia klienta. Książki do kolorowania sprawdzają się świetnie, aby uzyskać wstępny pomysł, ale w przypadku ich braku, wstępny projekt musi być pieczołowicie stworzony. Często kilka pomysłów łączy się w jeden i staje się pojedynczym projektem. Po przygotowaniu projektu, jest on drukowany w oryginalnym rozmiarze jaki ma się pojawić na fasadzie. Czasami projekty trzeba ponownie dostosowywać, ponieważ w oryginalnym rozmiarze niektóre detale wyglądają inaczej niż na kartce A4. Jeżeli projekt pasuje, rozważam zastosowanie innych materiałów, dzięki którym mogę zaakcentować pewne detale, takich jak miedź, cynk lub ołów. Przygotowuję te detale w moim warsztacie. Wtedy rozpoczyna się fizyczne wypełnianie projektu w lokalizacji klienta.
Czas trwania pracy zawsze zależy od złożoności projektu. O ile białoruski ciągnik zajął mi około 45 godzin (z czego 35 godzin na miejscu montażu), orzeł pochłonął około 20 godzin (z czego 18 godzin na miejscu montażu). Trudno jest ogólnie stwierdzić ile czasu zajmie cały proces od stworzenia projektu do gotowego ornamentu. To zależy od wielu czynników. Rozmiar, detale i sposób pokrycia fasady wokół ornamentu to główne czynniki, które należy brać pod uwagę w takich wyliczeniach.
CP – Pana zdaniem, jakie są najlepsze właściwości naturalnych łupków jako materiału stosowanego w pokryciach dachowych?
MW – Istnieje wiele sposobów ochrony dachu lub fasady przed działaniem czynników atmosferycznych, ale moim zdaniem łupek jest najbardziej naturalnym materiałem a za nim umieściłbym płytki gliniane. Szczególnie łupek to wyjątkowy materiał, trwały, o naturalnym wyglądzie i połysku drobnoziarnistej powierzchni. Różne rodzaje pokrycia, formaty płytek łupkowych i łatwy proces obróbki pozwalają na tworzenie kreatywnych i unikalnych projektów.
CP – A jakie są najlepsze atuty bycia dekarzem?
MW – Praktycznie codziennie pracujesz na wolnym powietrzu – niezależnie od tego czy nadciąga burza, pada deszcz czy pali słońce. Oczywiście praca nie jest lekka, ale widzisz każdego dnia ile udało ci się zrobić i możesz podziwiać efekt końcowy. Ale jeszcze fajniejsze jest to, że mogę dać swoim klientom wyjątkową, długotrwałą radość dzięki stworzonej przeze mnie pracy. Każdy klient otrzymuje niewielkie, niepowtarzalne dzieło sztuki do swojego domu. Wiem, że wykonałem świetną robotę, kiedy klient jest zadowolony z mojej pracy. Jaki sens ma posiadanie pełnego konta w banku, jeżeli klient nie jest w pełni zadowolony z mojej pracy?
Mam tylko jedną radę dla młodych: pracujcie swoimi rękoma i zajmijcie się działalnością rzemieślniczą.
CP – Czy końcowy klient docenia jakość dobrego materiału na pokrycie dachu?
MW – W moim konkretnym przypadku, tak. Klient podjął świadomą decyzję o zastosowaniu materiału łupkowego i docenia jego zalety. Niestety w dzisiejszych czasach wielu klientów nie dba zbytnio o swoje dachy, zwracają uwagę lub muszą zwracać uwagę na cenę i poszukują tanich rozwiązań. Ale nie tylko klientów należy winić za ten stan rzeczy, wielu dekarzy ma swoje preferencje dotyczące konkretnych materiałów i tylko takie oferują klientom. Klient nie ma wyboru, lub jest on bardzo ograniczony, jeżeli oferuje mu się wyłącznie tanie materiały, bez żadnej alternatywy. Na szczęście wielu dekarzy nadal dba o jakość swojej pracy.